KONSENSUALISMEN

Jag tänkte följa upp dysterkvisteriet med en text om den uppdämda sorgen som byggs upp under längre helger. Ju längre ledighet och ju mysigare helg, desto tyngre blir det att återgå till vardagen. Men en kollega fick mig på andra tankar. Han såg så glad ut.

Istället ett par rader om konsensualismen som breder ut sig som en filt över Södermalm, över Kiruna och över andra delar av vårt land. Och filten har förtätats genom åren.

När jag var barn fanns järnridån kvar. James Bonds uppdrag var alltsomoftast på kommunistiskt territorium. Vitt var vitt och svart var svart.

Och nu i helgen håller Vänsterpartiet sin partikongress. Där kämpar några rester från det förgångna och kräver totalförbud mot privata alternativ inom välfärdssektorn. Partiledningen tycker att det är helt okej med privata alternativ, så länge man tyglar vinsterna. Och eftersom partiet kommer att tycka som partiledningen vill, så kommer de att tycka lite grand som de flesta andra partier även i den här frågan.

Annat var det förr. Det var liksom ja eller nej till löntagarfonder. Svart eller vitt. Nu är det konsensus så till den grad att partierna får kämpa för att verka så oense de bara kan i den politiska debatten.

Okej, visst överdriver jag lite grand.

Så frågar jag partiledaren Jonas Sjöstedt (igår) vad som nu skiljer Vänsterpartiets syn på välfärdsvinster från Miljöpartiets.

”Vi driver frågan”, var hans svar.

Nåväl. Det är okej, men ibland skulle det vara mustigare med lite större skillnader. Lite mer spänning. Vitalitet.

Men nu är vi alla överens. Även på facebook. Ja, jag vet, visst finns en eller annan som går mot strömmen. Och då. Då rasar en. Sen rasar alla.

En vit värld behöver inte alltid vara bättre än en svart värld. Nu tenderar vi att leva i en grå värld, men det är inte säkert att just detta alternativ är bättre än något av de förstnämnda.

Det är lite grand som dubbdäcksförbud i Stockholm. Bara på Hornsgatan. Jag säger varken ja eller nej till det. Det är oväsentligt. Jag noterar bara att kompromissen blir grå.

Det är okej. Bara vi är överens. Konsensus.

Kommentera

